Wednesday 2 October 2013

Obama Tangguh Lawatan Ke Malaysia Berhubungkait TPPA???




2 Oktober, 2013 - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama (gambar) membatalkan lawatannya ke Malaysia akibat daripada krisis domestik di negara itu, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Najib berkata, pertembungan di antara parti Republican dan Demokrat di AS menyebabkan negara itu tidak berfungsi sepenuhnya dan ini bermakna Obama perlu menyelesaikan krisis itu.

“Obama menyatakan rasa kesalnya kerana tidak dapat melawat Malaysia seperti dijadualkan. Bagaimanapun, Setiausaha Negara AS John Kerry akan hadir sebagai wakil Obama,” katanya.

Ianya mungkin berhubungkait mengenai Perjanjian Trans Pasific (TPPA) yang masih belum ditandatangani oleh Malaysia.

Perjanjian TPPA dilihat seperti Amerika mahu menggunakan aset dari negara lain untuk melabur. Mendapatkan keuntungan dari negara Asia khususnya yang dibutakan dengan perjanjian 'win-win situation'. Namun pada dasarnya hakikatnya, negara yang mana Amerika bakal melabur tidak akan mendapat apa-apa kerana Amerika sedang menghadapi zaman hitam dalam ekonomi dunia.

Selepas ini tidak mustahil jika kuasa besar dalam ekonomi dunia bakal bertukar tangan jika masalah pembayaran gaji kepada kakitangan awam Amerika tidak dapat diselesaikan dengan secepat mungkin. Bersyukur kita masih punyai seorang pemimpin yang dapat melihat jauh melangkaui zaman. (Di Sini)

Operasi AS terpaksa dihentikan secara rasmi selepas Kongres menolak rancangan pelan kesihatan yang dibawa pentadbiran presiden Obama.
Ini pertama kali berlaku di negara berkenaan dalam tempoh 17 tahun.
Dewan Senat yang diketuai Demokrat enggan menyokong cadangan Dewan Rendah yang diketuai Republikan dengan undian 54 menolak 46 menyokong.

Dewan Rendah pada Jumaat menyertakan pindaan bersama bajet yang diluluskan Senat meminta agar perlaksanaan pelan kesihatan Obama ditunda untuk tempoh setahun.
Perkembangan yang berlaku menyebabkan kakitangan kerajaan persekutuan terpaksa menghentikan kerja mereka kecuali untuk beberapa sektor kritikal.

Perkhidmatan seperti kawalan sempadan, pemeriksaan daging dan trafik udara akan kekal beroperasi namun, pengeluaran pasport akan tergendala.
Dalam meraih sokongan pentadbiran Obama sebelum ini berusaha untuk memujuk rakyat berpendapatan rendah dan sederhana membeli skim insurans kesihatan baru yang disubsidi kerajaan. 

Sumber : Di Sini

0 comments:

◄ Newer Post Older Post ►

My Blog List

#LifeStyle

#LifeStyle

Nadi Rakyat

Nadi Rakyat
Blog NadiRakyat.Net

Pertubuhan Ikatan Muafakat Amal Malaysia (IMAM)

Pertubuhan Ikatan Muafakat Amal Malaysia (IMAM)
Klik Pada Gambar Untuk Pergi Ke Laman Blog IMAM

Nadi Rakyat Malaysia

Nadi Rakyat Malaysia
Misi Selamatkan Negara

Kalimah Allah

Kalimah Allah
#PertahakanKalimahAllah

JOM TUKAR

JOM TUKAR
ACU TEST SEPENGGAL
 

Copyright 2013 Sinhala MP3Gewe Kelate Template by Farhan Share and Tuliskan