Thursday 18 October 2012

Melayukah Zairil Yang Di"DAP"kan LGE???



Saya rasa tertarik untuk menulis tentang seorang "Melayu" (atau mungkin telah di"DAP"kan oleh LGE?) yang bernama Zairil Khir Johari, beliau adalah ahli politik DAP dan kini menjadi Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Mungkin ada sesuatu yang unik telah "menarik" saya untuk "study" tentang dirinya. Disini ada serba sedikit yang saya jumpa  dan boleh kongsikan tentang diri beliau. 
Beliau menyertai DAP pada 2010. Tindakan beliau menyertai DAP dianggap sebagai "derhaka" kepada bapanya ,  seorang pengasas UMNO. Zairil juga adalah anak kepada bekas Menteri Pelajaran dan Setiausaha Agung UMNO, Mohamed Khir Johari. Ibunya Puan Sri Cristine Lim Abdullah. Khir Johari mempunyai dua isteri dan mempunyai sembilan anak.

Tan Sri Khir Johari & Puan Sri Christine Lim Abdullah
Orang orang lama di Kampung Kancut, Alor Setar memang mengetahui bahawa Pak Khir Johari (Tan Sri Khir Johari) bersama sama Che Tom Abdul Rahman (Puan Sri Kelsom) berkahwin pada 1943 dan Che Tom meninggal pada 20hb September 1994. Umum juga mengetahui bahawa Che Tom dan Pak Khir mempunyai 7 orang anak. Zairil mengumumkan beliau mempunyai 9 adik beradik. Sembilan tolak 7, jadi 2. Mana datangnya selebihnya dua orang itu.Selepas peninggalan Che Tom, Pak Khir Johari berkahwin semula dengan Puan Sri Christine Lim (ibu kepada Zairil) pada Februari 1996. Jika Zairil dilahirkan pada 1996 atau 1997, sah dan jelas bahawa Zairil bukan anak kandung Pak Khir? Beliau adalah anak Christine Lim bersama bapak kandung asalnya yang berbangsa China? Atau pun Christine Lim tidak pernah berkahwin dengan sesiapa pun sebelum beliau berkhawin dengan Pak Khir?

Zairil & Isteri ( Ulfah Zainal Abidin )
Di sini cuba kita kaji dan renungkan sedikit kesimpulan tentang seorang yang mengaku melayu tetapi seakan berjiwa DAP ini :

- Melihat kepada raut wajah Zairil Khir Johari yang agak kurang ke"Melayu"an dan ditambah lagi apabila beliau dilantik oleh Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Politik kepada Secretary General LGE,  orang yang paling tidak boleh dipercayai di Penang, maka seperti ada sesuatu yang tidak kena terhadap beliau.
- Zairil Khir Johari dikatakan "anak" kepada Tan Sri Khir Johari, bekas penjuang kuat UMNO. Kenapa beliau berjuang bersama Komunis DAP? Adakah Zairil anak sedarah sedaging TS Khir?
- Bertambah keraguan disebabkan pemikiran Zairil langsung tidak melambangkan semangat perjuangan seorang anak Melayu. Pandangan seperti ini bersepah-sepah di Singapura. Jelas Penang ber"kiblat"kan Singapura dan menuju kearah itu. Malah perlantikan beliau kedalam DAP hanyalah untuk menghapuskan pandangan yang Komunis DAP adalah anti-Melayu, walaupun tidak diakui oleh LGE.
- Orang orang lama di Kampung Kancut, Alor Setar memang mengetahui bahawa Pak Khir Johari bersama sama Che Tom Abdul Rahman (Puan Sri Kelsom) berkhawin pada 1943 dan Che Tom meninggal pada 20hb September 1994. Umum juga mengetahui bahawa Che Tom dan Pak Khir mempunyai 7 orang anak.
- Zairil mengumumkan beliau mempunyai 9 adik beradik. Sembilan tolak 7, jadi 2. Mana datangnya selebihnya dua orang itu.
- Selepas peninggalan Che Tom, Pak Khir Johari berkhawin semula dengan Puan Sri Christine Lim pada February 1996. Jika Zairil dilahirkan pada 1996 atau 1997.
- Jelas bahawa Zairil bukan anak kandung Pak Khir. Beliau adalah anak Christine Lim bersama bapak kandung asalnya yang berbangsa Cina. Atau pun Christine Lim tidak pernah berkhawin dengan sesiapa pun sebelum beliau berkhawin dengan Pak Khir?
- Yang jelas dan secara ‘sah’, Zairil bukanlah anak kandung Pak Khir. Bermakna ada beberapa kemungkinan tentang diri Zairil :-                          
         * Adakah Zairil Berbangsa Cina?
         * Ataupun Zairil Berbangsa Melayu (selepas masuk Islam, tutur Bahasa Melayu, ikut adat Melayu)?
         * Sekali lagi Lim Guan Eng Seorang Oportunis Yang Nampak
Peluang dan Mengambil Kesempatan?
        *  Mungkin Pak Khir juga biological father kepada beliau. Atau hanya Bapa Tiri?
        * Namanya Zairil Bin Khir Johari atau Zairil Khir Johari Bin Abdullah?

- Ramai juga bapa bapa zaman dahulu meng"bin"kan Anak Angkat dengan nama mereka sendiri.


Adakah sekarang jelas dan secara ‘sah’, Zairil bukanlah anak kandung Pak Khir??? Dan adakah Zairil seorang "MELAYU"???

Pssttt...Saya hanya bertanya dan merungkai perasaan ingin tahu yang kuat tentang Zairil...tak salah kan???

Renung Renungkanlah...

1 comments:

teja said...

Salaam,

Zairil ni BUKAN Melayu. Dia anak Cina 100%. Sepatutnya "bin Abdullah" bukan "bin Khir Johari".

Ibunya punya 2 anak sebelum berkahwin dengan TS Khir Johari, Zairil salah seorang darinya. Mungkin boleh tengok sijil beranak beliau mesti nama Cina.

Christine Lim adalah SETIAUSAHA Khir Johari. Sebelum berkahwin Christine Lim telah punya 2 anak. Bila berkahwin terus tukar nama, tukar memacam guna nama Khir Johari sebab sewaktu itu Khir Johari sudah amat tua dan saya kira "senile" senang dipergunakan?

Beliau hanya guna nama Melayu untuk pergunakan sebagai imej konon DAP melantik orang Melayu. Pokoknya Zairil ni anak CINA, juga hati totok Cina. DAP parti racist tidak akan naikkan bangsa lain dlm parti mereka kecuali Cina totok sahaja.

◄ Newer Post Older Post ►

My Blog List

#LifeStyle

#LifeStyle

Nadi Rakyat

Nadi Rakyat
Blog NadiRakyat.Net

Pertubuhan Ikatan Muafakat Amal Malaysia (IMAM)

Pertubuhan Ikatan Muafakat Amal Malaysia (IMAM)
Klik Pada Gambar Untuk Pergi Ke Laman Blog IMAM

Nadi Rakyat Malaysia

Nadi Rakyat Malaysia
Misi Selamatkan Negara

Kalimah Allah

Kalimah Allah
#PertahakanKalimahAllah

JOM TUKAR

JOM TUKAR
ACU TEST SEPENGGAL
 

Copyright 2013 Sinhala MP3Gewe Kelate Template by Farhan Share and Tuliskan